friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Kvar i Alajuela, hike vid vulkan Poa

Publicerad 2015-10-31 15:19:55 i Costa Rica/ Panama,

Vi hade Halloween och fredagsmys på en vulkan!! Volcán Poá. Det finns så många nationalparker (och vulkaner) i Costa Rica, och denna vulkan låg i en nationalpark. Runt själva kratern, som var mest intressant, fick man stanna i max 20 minuter på grund av en giftig gas. Sen gick man en liten hike på en timme i "skogen". Vi hittade en ensamresande holländare som vi tog sällskap med. Första stegen jag tog gjorde mig andfådd, men jag hörde ingen av tjejerna flåsa så jag försökte sluta andas :P tillslut fick jag hjärtklappning och skojade med Linnéa om att det är bra vi var ute och sprang innan resan så vi är vältränade. Då erkände hon att hon kände sig så trött, yr och andfådd... Efter det började vi alla andas normalt :)

Tack vare att Linnéa blir åksjuk så satt vi längst fram i bussen både till vulkanen och tillbaka till Alajuela. Vi såg alla vägar, hus, bybor, hundar och chaufförens körsätt (han hade sån extrem svårighet att växla, vilket var väldigt kul att kolla på).

Tillbaka i Alajuela försökte vi få tag i en busslista med olika städer och tider. När man anstränger sig så med spanskan och ingen förstår... Vi gick och fönstershoppade istället. Maten i affärerna är väldigt dyr! Men kläder och skor var billigt. Jag får ta mig en shoppingdag innan avresan hemmåt sen :)

Alajuela är en enkel stad, hela staden är delad i rutor och "block" vilket gör det enkelt att räkna korsningar om man har karta. Men det blir väldigt svårt när man inte hittar för alla kvarter ser likadana ut. Det finns inte mycket att göra och se. Mysigt att gå runt och vi är nöjda att vi inte valde San José för det har vi faktiskt bara hört dåliga saker om, även läst i guideböcker. Det var meningen att vi skulle vila upp oss och sen åka vidare.

På kvällen planerade vi nästa stad. Vi vill till någon strandstad på Stilla Havskusten (Quepos eller Uvita kanske) men antingen är staden, hostel eller strand för långt bort och Linnéa vill inte gå för långt med packning, och jag vill inte åka taxi. Till vårat första jobb, familjens gård, i Puerto Jiménez, tar det 8h, och det skulle väl gå. Men vi får inte komma fören på måndag :(

Vi har alltså lite dötid i 2 dagar... Men vi var så himla trötta vid 20 igår kväll att vi fick lov att sova utan att ha kommit fram till något. Så vi får se :)

Framme i Alajuela, San José

Publicerad 2015-10-29 22:50:12 i Costa Rica/ Panama,

Jag lyckades hitta två stolar i Houston som jag låg över, armstödet intryckt i sidan och en knölig ryggsäck till kudde. Sov en stund.
På San José-flyget satt jag tyvärr i mitten, bredvid en nyfiken, snäll amerikan, jag slumrade till och missade maten.

Framme i San José sprang jag undan taxitiggarna, och letade buss. Skrattade inombords åt detta: hoppar på en buss, ger en dollar och frågar om jag kan åka till Alajuela. Chauffören snackar spanska, mer spanska, låter en annan förklara på spanska. Jag står som ett stort fån längst fram i bussen med Costa ricanernas uggleögon på mig och försöker uppfatta något ord spanska. En passagerare kan engelska och förklarar ungefär att jag inte kan åka till Alajuela och betala med dollar (utan colones), men jag kan heller inte få dollarn tillbaka för den blev registrerad... Första lurendrejeriet.
Nej men jag vet inte. 8:- är väl inget men jag fattade aldrig varför. Surt. Och kul ;)

Jag tog en annan buss, hoppade på och betalade i efterhand. Chauffören mumlade och jag tänkte att jag kanske måste kliva av för att han inte fattade att jag hade dollar. Men det gick bra. Herregud vilken trafik! Bussar och mopeder hit och dit och en rullstol i mittfilen.

Jag hade skrivit ut en karta men den var så utzoomad och vägarna hade inga namn så jag hittade inte. Jag frågade, men mest gick jag runt, och tillslut ville en kvinna visa vägen som hon själv inte kände till.

Linnéa fanns på hotellet, puh. Det gjorde även vad som känns som 100-tals myror. Och nu öser regnet ner och åskan dånar. Hostelet är skamfilat men receptionisten gästvänlig.

Klockan är 16 och vi gäspar och är hungriga.

Sitter på Houstons tråkiga flygplats

Publicerad 2015-10-29 06:37:56 i Costa Rica/ Panama,

Framme i Houston efter 3h där jag på flyget bara sov. Kort resa, men om man tänker att det är som Stockholm-Korsika är det ju jättelångt! Min stora ryggsäck åker transfer så jag sitter och väntar 7h (klockan är 0:40 här :( ). Det här var en dålig flygplats på många sätt så jag vet inte var jag ska sova. Så jag väntar väl på att få äta igen :P Country spelar de också. Och någon sitter nedanför rulltrappan och "bless People" och vill väldigt gärna att folk ska prata med henne och fråga om vägen.

All service-personal som jag träffat har i alla fall varit väldigt snälla och hjälpsamma. De hoppar nästan på en och just nu är det bra för jag kände mig plötsligt väldigt obekväm med min amerikanska :O

Arlanda till Chicago

Publicerad 2015-10-29 06:36:44 i Costa Rica/ Panama,

Oskar skjutsade oss till Arlanda, så vi var där i god tid (4h/6h innan avgång). Linnéa som trodde att vi skulle få vänta alldeles för länge. Men precis som sist så hade globertrottern inte korrekta biljetter och fick hålla på några timmar med det. Rebecca kom och vinkade av mig och höll mig sällskap medan Linnea försökte reda upp sin röra ;)
  Jag vet faktiskt fortfarande inte om hon kom med (vi åkte olika tider, bestämt sen innan).

Jag är i alla fall framme i Chicago, så coolt! Jag är i USA :D USA! I mitt huvud är klockan 02:20, men jag sitter och äter min tonfisk sandwich,(fick beröm över att jag lagat den själv) som knappt kom igenom tullen!
  Det var ungefär så läskigt som jag trodde att gå igenom tullen i USA.

Jag var orolig över att jag skulle få klä av mig naken i ett rum eller råka gå ut i en återvändsgränd-exit eller betala böter för att jag hade med mig bananer. Bananerna tog de bort men mackan fick jag som sagt behålla.

Från att planet landade till jag kommit till nästa gate och tullat och åkt tåg och gått igenom security check tog det drygt en timme. Mitt i allt tappade jag bort min klocka. Den är ny så jag fick gå tillbaka och snällt fråga om de hittat den. Tjejen i security hjälpte mig verkligen men hittade den inte. För den låg i min ryggsäck upptäckte jag nu... :P

Vägen till Chicago var i alla fall helt super! Man fick mat två gånger, vilket jag inte visste så jag åt av min egna piqnique också, vatten hela tiden, te, filmer (Longest Road kan vara den klyschigaste filmen jag sett på länge, men Spy var riktigt rolig!), musik, tv, jag hade även två säten för mig själv och två kuddar! Sas levererar! ;)

Nu snart ska jag vidare mot Houston!

Gammeldags preparation

Publicerad 2015-10-27 01:00:06 i Costa Rica/ Panama,

Internet har slutat fungera i mitt rum, så vi får gå till biblioteket och "jobba". Bara det att vi inte kommer dit förens 2h innan stängning :P
Vi har i alla fall läst två böcker och skrivit upp våran resväg. Gammeldags som jag är så fungerar papper, penna och färg bäst, idag har jag fått mer gjort än alla veckor med faktaletning på datorn ;) Det känns bra, nu börjar resfebern och stressen lossna!

Vi har läst att det finns aggressiva apor, man ska hoppa upp i träd om det kommer vilda grisar, man ska akta sig för giftiga grodor och inte trampa på huggormar i nationalparkerna... Och så har Costa Rica 1000 arter djur. Jag som inte gillar djur.

r

Förberedelser inför ny resa!

Publicerad 2015-10-22 15:25:42 i Costa Rica/ Panama,

Jag har tänkt ett tag på att jag varit ovanligt nöjd och lycklig över mitt liv ;-) Jag vill bo utomlands, prata andra språk och lära mig nya saker. Men just nu är Stockholm så bra!
  Med det sagt så ska jag nu berätta att jag åker till Costa Rica i 5 veckor! Om jag inte kom in på skolan i höst så skulle jag få unna mig en långresa. Det blev snabbt påkommet då hösten kom plötsligt i år ;-)
  Jag åker med Linnéa och planen är att volontärhjälpa familjer på vägen för att få bo och äta gratis. Varför vi valde Costa Rica var för att det verkade vara ett fint land med många aktiviteter, och litet så att vi får se så mycket som möjligt.
  Det har varit mycket planering med biljetter, familjer, hostel, väldigt mycket på jobbet, hem till Dalarna för att hämta grejer inför resan, träffa familjen, försöka träffa vänner, fixa visum för mellanlandning i USA. Jag har varit helt slut :-P Vissa backpackers gillar att ta dagen som den kommer, men jag vill läsa på innan och vara väl förberedd då vi inte har så jättemycket tid på plats.
  Nu kommer Linnéa till Stockholm om två dagar så att vi kan planera ihop! Emellanåt känns det för länge, för stort, för tidigt att åka, medan det emellanåt känns så extremt bra och jag är så taggad!! Äntligen ska min backpacker-själ få uppleva en ny världsdel!

!

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.