friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Kvar i Alajuela, hike vid vulkan Poa

Publicerad 2015-10-31 15:19:55 i Costa Rica/ Panama,

Vi hade Halloween och fredagsmys på en vulkan!! Volcán Poá. Det finns så många nationalparker (och vulkaner) i Costa Rica, och denna vulkan låg i en nationalpark. Runt själva kratern, som var mest intressant, fick man stanna i max 20 minuter på grund av en giftig gas. Sen gick man en liten hike på en timme i "skogen". Vi hittade en ensamresande holländare som vi tog sällskap med. Första stegen jag tog gjorde mig andfådd, men jag hörde ingen av tjejerna flåsa så jag försökte sluta andas :P tillslut fick jag hjärtklappning och skojade med Linnéa om att det är bra vi var ute och sprang innan resan så vi är vältränade. Då erkände hon att hon kände sig så trött, yr och andfådd... Efter det började vi alla andas normalt :)

Tack vare att Linnéa blir åksjuk så satt vi längst fram i bussen både till vulkanen och tillbaka till Alajuela. Vi såg alla vägar, hus, bybor, hundar och chaufförens körsätt (han hade sån extrem svårighet att växla, vilket var väldigt kul att kolla på).

Tillbaka i Alajuela försökte vi få tag i en busslista med olika städer och tider. När man anstränger sig så med spanskan och ingen förstår... Vi gick och fönstershoppade istället. Maten i affärerna är väldigt dyr! Men kläder och skor var billigt. Jag får ta mig en shoppingdag innan avresan hemmåt sen :)

Alajuela är en enkel stad, hela staden är delad i rutor och "block" vilket gör det enkelt att räkna korsningar om man har karta. Men det blir väldigt svårt när man inte hittar för alla kvarter ser likadana ut. Det finns inte mycket att göra och se. Mysigt att gå runt och vi är nöjda att vi inte valde San José för det har vi faktiskt bara hört dåliga saker om, även läst i guideböcker. Det var meningen att vi skulle vila upp oss och sen åka vidare. 

På kvällen planerade vi nästa stad. Vi vill till någon strandstad på Stilla Havskusten (Quepos eller Uvita kanske) men antingen är staden, hostel eller strand för långt bort och Linnéa vill inte gå för långt med packning, och jag vill inte åka taxi. Till vårat första jobb, familjens gård, i Puerto Jiménez, tar det 8h, och det skulle väl gå. Men vi får inte komma fören på måndag :(

Vi har alltså lite dötid i 2 dagar... Men vi var så himla trötta vid 20 igår kväll att vi fick lov att sova utan att ha kommit fram till något. Så vi får se :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela