friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Slödag och buss mot Puerto Jimenez

Publicerad 2015-11-02 14:45:11 i Costa Rica/ Panama,

1 nov
Det blev en ligga-på-hostelet-dag igår (Alajuela). Verkligen hela dagen. Jag hann inte få liggsår, men jag var rastlös, uttråkad, less, deppig, negativ. Linnéa sov. På eftermiddagen var vi en sväng på marknad. Annars hände ingenting. Jag har höga förhoppningar om resten av tiden och idag åker vi 8h söderut till Peninsula Osa och Puerto Jiménez! Det tråkiga är att jag antagligen kommer få göra aktiviteterna som jag sett framemot själv. Men nu ska jag ställa om mig till positiv. Det känns fel att vara sur när man är på andra sidan jorden med en av sina närmaste vänner ;)


På bussen: 

Vad kul det är att åka buss! Men jag fattar inte varför jag är hungrig hela tiden. Eller jag fattar varför, men det är störande. Maten är ju som sagt dyr men jag äter bananer för glatta livet. Nu har jag köpt utsökta bananchips också! Snart får jag väl en bananförgiftning :P

Bussen är möglig, spelar dålig musik (eller ljud), vägarna är slingriga och skumpiga, inte guppiga utan som att man kör på stora gruskorn- förstå vad det durrar och låter. Linnéa mår illa och sitter bredvid en tant längst fram så jag roar mig själv några rader bort. Landskapet är fantastiskt! I början... Då satt jag som en kattunge som tittar på ett pendlande snöre. Men det har varit samma natur i 5h. Grön, tät "skog" (kallar man det skog även när träden inte är granar?), lummigt, fluffigt, buskigt, grönt. Inte många byar och hus på denna sträcka!
  Vi åker alltså San José (mitten)- Puerto Jiménez (söder på halvön i söder). När vi bytte buss i San José fick vi gå 15 minuter eftersom det finns x antal olika busstationer runt om San José, tack och lov var våran nära. Linnéa ville ta taxi, speciellt då vi helt plötsligt hamnade i världens slumkvarter något block från centrum, men taxi går emot mina principer så jag nästan tvingade henne att gå :P Dock väldigt, väldigt varmt att gå!

Nu i pausen köpte jag en dricka med en kokosnöt på. Jag tror kassören flörtade men jag förstod inte allt. Jag tycker spanskan här är annorlunda. Mindre energisk och stark än Spaniens spanska och allmänt svårförståelig. Jag har ett mål med min spanska; att jag ska förstå en diskussions innehåll på radion :) 
När jag tänker efter så läste jag aldrig på drickans innehåll, kanske jag köpte en alkohol? Den heter Piña och smakar sött. Det kanske blir en rolig bussresa igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela