friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Ryggsmärta i Bocas

Publicerad 2015-11-27 18:31:49 i Costa Rica/ Panama,


Under surfningen kände jag att det gjorde ont i nedre delen av ryggen. Men jag tänkte att det är väl normalt, man ligger ju hela tiden i "Kobrans position" ;) Efteråt kände jag av det, men stretchade och gick runt på stan lite. Jag kom till hostelet och skulle hämta något ur ryggsäcken. Jag lutade mig bara ner. Det gjorde jätteont och jag kom inte tillbaka till rak rygg, den hade liksom fastnat. Det gjorde så ont att gå, men tog mig stapplande ut i korridoren för att jag skulle göra mat, och jag tänkte på hur jag skulle lyckas ta mig en våning upp till köket. Men det gick bara inte. Jag kunde inte gå. Jag andades djupt några minuter och försökte tänka lugnt, men jag tänkte mer att något kanske gått sönder, att jag vaknar upp nästa dag och inte kan röra mig :O

En i personalen gick förbi en andra gång och frågade hur det var. "Back pain", väste jag fram. Då pekade hon på en gubbe som stod bredvid och sa att han kan ryggar. Hur tur?
Han ledde mig till restaurangen där han masserade min rygg. Något upptill knakade och han trodde väl det var bra så. Sen masserade han ländryggen och jag kved och grät av smärta. Fy sjuttsiken!

Vi gick istället till en massagestudio över vägen där han brukade jobba verkade det som. Jag gick som att jag var gravid OCH gammal och tårarna rann. Jag kunde knappt lägga mig ner och tänkte igen att det här kanske är mina sista timmar som rörlig och aktiv människa. Han vred, drog, tryckte, masserade. Jag var tydligen vig och han upprepade att inget var brutet. Han visste väl inte direkt vad som var fel, men ju mer han höll på, ju bättre blev det och det började likna en ond stelhet jag hade förra hösten som jag glömt bort.

När han var klar ville han knappt ha pengar, men jag kände mig så extremt tacksam. Han fick de pengar jag hade på mig och jag nästan, bara nästan, hoppade därifrån av lättnad och glädje! Jag lagade min middag och satte mig ner. När jag sen skulle resa mig upp kom jag inte upp. Jag fick ta hjälp av armarna, sen fick jag gå hela vägen ner med hjälp av trappräcket och det hela kändes så smärtsamt och hopplöst. En i mitt rum sa att han fått så första gången han surfade och att det höll i sig en vecka tills han gick till en fysioterapeut :O. En vecka?! 
Det kändes ändå som de tyckte jag var larvig som grät, så jag tog Alvedon och gick och la mig.
 Vaknade rörlig men efter att ha suttit och väntat+ätit frukost+pratat med en pratsam amerikan så var det dags igen...Stel och smärta som attan :(
 Skippade dykningen, vilade. Googlade på ryggskott och jag tyckte det passade in :P Det känns lättare när man "vet" vad det är och kan behandla. Så jag gick ut och gick (forrfarande som en gravid tant) i 2h. Folk stannade och frågade om jag var okej, hehe. Jag tänkte att ingefära skulle hjälpa, så det köpte jag med.

Motion hjälper alltid! Och ingefära ;)

Dagen efter var jag så bra att jag kunde åka vidare! Det finns inget att göra i Bocas för en handikappad tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela