friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Nytt jobb i Cocles, Pierto Viejo

Publicerad 2015-11-19 15:33:22 i Costa Rica/ Panama,

17 november tisdag

Det nya stället består av ett trevåningshus med en ägare från Italien som byggt på huset i 16 år (!!), hans kanadensiska kompis som är lite chef, ett gulligt, lugnt amerikanskt par, två unga tyskar som går ut varannan dag, en kall österrikare, alla mellan 18-33 år. Vi bor i djungeln igen, men i en mindre isolerad sådan ;) 

Vi blev runtvisade av kanadensaren som visade allt, och frågar titt som tätt om vi är okej. Inte alls som på det andra jobbet! Han var väldigt noga med att förklara renlighet, hur man städar, att man inte fick gå med skor inne, att man ska göra rent efter sig osv. Jag blev nästan irriterad på tjatet eftersom det är så självklart, men det visade sig att det inte var för alla... Som jag saknat att bo i kollektiv, hrmm. 
  Badrummet alltså! Golvet, lukten,toalettstolen, berk! Förstoppning och svettutslag inom en snar framtid känner jag. Vi sover i våningssäng med lövtunna madrasser där jag sittandes har 1 dm mellan mig och alla spindlar, men de har som tur är sattit myggnät i taket pga fallande byggskräp från ovan. Vi vaknar av "howler monkeys", de verkligen ylar!

Första dagen slapp vi jobba! Hehe. Dag två frågade kanadensaren vem av oss som ville måla och vem som ville göra trädgård. Blixtsnabbt tog jag målarjobbet, och fick måla om en dörr! Så stolt (tack pappa! Jag kanske aldrig var i garaget, men du har ändå lärt mig mycket!). Sen fick jag sitta på ett buckligt plasttak på tredje våningen och måla takbjälkar-- skakigt. L fick kratta hela gården i 4h under solen.

Det är ändå ett fritt ställe. Jobb 09-13 sen fritid. Det skulle ingå smoothies och frukost vilket inte stämde tyvärr. Vi ska försöka få börja tidigare så att vi slipper trängas när alla ska luncha samtidigt och då får mer fritid eftermiddag och mindre fritid morgon.

Vi har liftat in till Puerto Viejo. Jag har hört mig för, det kan vara för stora vågor för surfning nu :( . I alla fall, Puerto Viejo var så mysigt! En aningens större "stad" än de andra vi varit i med fler shopar, restauranger, barer. Stämningen är så bra! Det suger att det blir mörkt vid 17 här för man vill vara ute och strosa! 
  Vi missade bussen och ingen stannade och plockade upp oss så vi gick hem (woho, älskar att gå utomlands). Det stod 2 km, men tog väl nästan 1h, blixtarna lyste upp den mörka vägen. L fick panik och började springa. Jag förstod inte varför, men hon tänkte plötsligt på olika faror. I efterhand fick vi höra historier om rån och annat på just den vägen. Det blir väl att hyra cykel så att vi kan utforska stränder och komma in till och hem från Puerto Viejo snabbare.

Kollektivet frågade om vi ville med ut ikväll då det är gratis shots till tjejer. Men de ska gå 22, då har ju jag sovit i 1-2h ;) Och jobbet börjar ju 09 imorgon *tant*


De har en fruktbil (ist för glassbil) som åker runt och låter, heja Costa Rica, så smart!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela