friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Lång väg till Boquete, Panama

Publicerad 2015-11-27 20:01:02 i Costa Rica/ Panama,

Fredag 27 november

Resan Bocas del Toro- Boquete skulle ta ca 5,5h, men det tar ju alltid lite längre tid med bussarna, och väntan. Men det här tog 7-8h!

Fösta väntan var frukost (varje dag!). Usel service på hostelets restaurang så jag hann inte åka kl. 08 som jag tänkt. När jag skulle checka ut märkte jag att min mobil var borta. Den hade antagligen ramlat ner i skåpet under mig som förstås var låst. Nu var rummet fullt och de flesta hade festat kvällen innan. Jag hade ingen lust att väcka alla 12, så jag lät personalen lösa problemet :P Mobilen låg i skåpet. Mitt skåp... Närå ;) det låg som tur var i skåpet under, så vi väckte de inte i onödan.

Båten gick smidigt till fastlandet, alltid kul att åka båt, särskilt nu när vågorna var stora. 
  De verkar bara ha minibussar här i Panama, och de går när de är fulla, eller överfulla. Om en buss åker mer än 4h så stannar den för mat-och kisspaus, så jag hade inte med mig matsäck, som jag brukar ha, och drack lugnt te, vatten och mjölk till frukost. Första bussen väntade så länge att jag hann bli kissnödig, men den åkte bara i 2h, sen var det demostrationer på en bro så vi tog oss inte över utan fick gå. Sen en taxi tills vi kom till ett träd som lagt sig över vägen. Då fick vi promenera en bit igen. Sen dags för nästa buss. I det läget var jag glad att ryggen inte gjorde så ont eftersom jag var så extremt kissnödig. Då hade det gått 7h utan mat och toa. Det är ingen drömsits ;). Äntligen framme vid Davids bussterminal, kisspaus, och slutligen nästa buss (stor buss!) till Boquete.

Det var i alla fall roligare vägar än de vi åkte på i Costa Rica. Vi såg många vattenfall längs vägen, och några stora stenblock som rasat från stupet på sidorna :O Och bussen fick lov att stanna till för något som såg ut som en död hund, och hon bredvid mig sa: "oh!". Det såg väldigt konstigt ut. Tillslut såg jag att det var en sengångare som tog sig över vägen :D

När jag kom fram vid 17 var det inte mörkt (det är därför jag vill åka tidigt för att komma fram innan mörkret)! Jag tog ett guesthouse ur Lonely Planet, 25$. Lite dyrare än vad vi brukar bo, men det var mysigt, jag fick ett eget rum vilket var längesen, egen balkong, en tysk som äger det, väldigt mysiga stugor på gården, lugnt men ändå bara 5 minuter till centralgatan. De har en pitbull som kan bitas, det är väl det negativa :O De hade först bara rum för en natt och det var fullbokat eller ganska så dyrt på andra ställen förutom ett billigt dorm. Jag borde spara pengar, men det är så mycket värt att få handduk, tillräckligt med plats för att packa upp, balkong :)

Boquete var större än jag trodde! Många restauramger, barer, affärer, fordon, människor. Det ligger på höjden så jag har faktiskt långtröja på. Det är känt för citrusfrukter, Panamas enda vulkan och kaffe. Jag åkte hit för att vandra vid vulkanen, vattenrafting, varma källor och ziplineing. I stort sett det jag hade tänkt göra om jag stannat kvar i Costa Rica. Bara det att ryggen gör ont och även om det är mycket bättre så känns det inte bra att utsätta den för hinderbana eller långhike :/

Jag har varit ute och kollat i affärer, försökt boka hot springs som jag tillslut hittade, som sagt: svårare och dyrare när man är ensam. I efterhand kom jag på att en massage skulle varit billigare, men äh, det har jag redan fått ;).

Jag var i ganska stort behov av att ta ut pengar, och hur tror ni jag kände mig när mitt norska kort (som var det enda kortet som jag kunde ta ut pengar med första dagen i Costa Rica) "has expired"..? Men nu fungerade det nya svenska kortet! Jag blev lite skakig i några minuter där :P










Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela