friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Independence Day, Cowboy-fest, ändrade planer i Boquete

Publicerad 2015-11-30 04:21:31 i Costa Rica/ Panama,

Söndag 29 november

Jag åkte aldrig till några varma källor eftersom jag trodde det började 13:45 men det var 12:45 och turen hade gått... Jag vill påstå att det var receptionisten på turistbyråns fel, men jag är inte hundra...

Jag fick istället vara med på "Tre vattenfall", en vandring på 3h. Det var faktiskt bra. Jag, en amerikan och en Costa rican och en guide.

Efteråt visade amerikanen mig billiga, lokala matställen, super! Hon var helvegetarian så jag vet inte vad hon fick in för tråkig mat men jag åt friterad tonfisk. Nu kommer jag aldrig mer kunna äta tonfisk ur burk :P

På kvällen var det stort firande av Independence Day med parader, som tjuvstartat redan natten innan utanför mitt fönster (lät det som) och som slutade vid midnatt. Tydligen så firas detta så här stort bara på tre ställen i Panama, varav etr av de är i Boquete! Det var väldigt proppat med folk överallt, matstånd som sålde lika grejer (tur för en velig som mig), olika instrument, danser, drillare. Jag ville aldrig gå hem, men det var lite för mycket trummor för min smak så jag gick hem vid halv sju efter att ha ätit en utsökt Toblerone/brownie-glass!

Jag bokade även canopy och forsränning som lyckat nog var söndag och måndag, de dagarna jag tänkt mig. Men en av receptionisterna visste om historien om min rygg så hon ringde folk och öcsrsatte på google translate och avrådde mig. Så jag fick stryka mitt namn då aktiviteterna skulle vara väldigt fysiskt krävande för ryggen, och med ganska okontrollerade rörelser. Nu känner jag mig 99% bra, men man vet ju aldrig. Jag vill inte bli sämre, och jag vet ju inte om det var ryggskott eller något annat.

Jag funderade snabbt på att resa vidare, att hinna se något annat innan jag åker tillbaka till San José och Stockholm. Men det gör jag inte, hinner se något nytt alltså, och jag orkar inte åka buss hit och dit och vara orolig över om nästa hostel har rena lakan ;). 

Jag hittade istället yoga för följande tre dagar i Boquete, så att jag kan vara lite aktiv ändå. Men när jag gick dit imorse så fanns inte yogastudion där? Jag har kännt mig väldigt lat och väldigt trött sen igår så jag ville helst hem till balkongen, men tvingade mig att vara ute och gå istället för yogan (dock kollade jag mest på klockan ;) ). Jag lyckades ladda ner tv4play-appen så efter ett par timmar gick jag hem och kollade Modus och Idol. 

När jag blev hungrig gick jag ut igen och då var det galej i stan! Folk bar cowboyhattar och hade ställt upp vid sidorna för att vänta på något. Då och då kom några ryttare förbi på hästar... Jag förstod aldrig vad de firade riktigt, tyvärr.

Eftersom det inte blev yoga heller så ändrade jag planerna lite igen och har bestämt mig i nuläget för att åka till San José--> Alajuela en dag tidigare så att jag med säkerhet anländer flygplatsen i tid. Det är ändå 9h buss härifrån, men de tar alltid (!) längre tid och det känns säkrare att vara i närområdet än i ett annat land dagen innan flyget går!







Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela