friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Första mötet med volontärfamiljen

Publicerad 2015-11-10 04:37:12 i Costa Rica/ Panama,

3:e nov
Det blev inga krokodiler. Jag ville inte gå själv och L ville vila. Guiden sa dock att vi var välkomma tillbaka. Man blir ledsen, han verkar så ensam. 
  
Vid 12 mötte vi upp mamman i familjen, eller hon var väl 20 min sen när hon åkte förbi och meddelade att hon bara skulle lämna av några och komma tillbaka. Vi åkte mellan affärer, hennes jobb, hennes hus och vårat "strandhus", fick vakta hennes barn, träffa hennes kollega, en annan volontär, volontärens kompis, två hundar, hennes man, två föredetta volontärer, hennes granne... Mamman är den mest intensiva människa jag mött! 

Vårat hus ligger 30 min (måste vara mer) utanför (!) Puerto Jiménez. Paniken som sprider sig mer för varje minut när vi först ska handla och bunkra mat för tre till fyra dagar, åker på en grusig väg med stora vattenfyllda hål i in mot naturen, inte har wifi eller tv, har sagt att vi ska vara här ungefär två veckor... 

Första natten skulle vi bo med de föredetta volontärerna, amerikaner, som skulle berätta och förbereda oss i en liten get-together-night. Jag och L fattade det som att det skulle bli party (zzz), våran engelska har visat sig vara riktigt kass ibland. Men det blev att jag och L satt i soffan med en varsin Costa Rica-bok, och de kelade i köket. Vi förstod inte ens var vi skulle sova. Verkligen bara inkastade i allt.

Jag undrar vad vi ska göra här? Vi ska alltså bo i ett fint hus på två rum och en dusch utomhus och en strand fyra minuter bort men avskärmat från allt. Jag har inte ens en bok med, så jag hoppas de som finns i huset är bra.
  Vi ska jobba 3h per dag, mest med barnen på 3 och 1,5 år. Familjen bor fem minuter bort och jobbar inne i "stan" (finns en huvudväg och tre korsningar ungefär) med att tillverka naturliga tvålar, parfymer, body lotion.

Vi har ingen bil såklart, så nu kan vi inte kolla krokodilerna ändå :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela