friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Bocas del Toro

Publicerad 2015-11-24 19:12:55 i Costa Rica/ Panama,

Tisdag 24 november

Jag anlände Panama igår via buss till immigrationen. Minibuss, där prefixet mini inte står för färre säten, utan bara liten buss. Jag satt på ett halvt säte för kvinnan bredvid var så fet. Resan avslutades med båt. Första tanken om Bocas del Toro var Thailand! Inte mitt favoritland, (Thailand). Servicen är dålig, människor mer på med sälj, i affärerna går de en meter bakom en, priserna är lägre. Bocas del Toro är en region, med flera öar. Jag bor på huvudön Colon i staden Bocas del Toro ;) Den är turistig och livlig.

Jag tog ett hostel i dorm, med skön bar/lounge på soldäck vid vattnet, kök, filmrum, juicebar, fullt med folk överallt. Jag sover i ett 12-bäddar dorm med två killar som verkar snälla. Under lågsäsong är det bra att ta de största dormsen, de är billigast men är inte i närheten av fulla ;)

Jag gick runt hela resten av dagen och letade surfing och dykning. Dyrare med en person, så jag skulle komma tillbaka senare för att se om fler anmält sig. 

En Raoul stötte jag på alldeles för många gånger (litet ställe). Han kunde lära mig surfa om det blev för dyrt. Snällt! Säkert? Jadå. Men sen kom han till baren där jag bor och kunde lära mig salsa, marengue, laga mat till mig, visa mig runt... Nej tack. Alltid när man reser själv! Saknar faktiskt Linnéa. Men det är helt okej att resa ensam en kort period :) 

 Mina kläder luktar rödvin. Varför gör det det när jag hatar vin? Jag råkade ha en öppen tetra vin från lördagens utgång som jag inte kunde slänga. Så den fick följa till Panama och läcka ut i ryggsäcken. Plus att jag tvättade kläder i Cocles men på grund av vädret så torkade de inte, och här finns ingen plats att hänga upp dem på. Så att nästa gång jag packar upp (till skillnad från hostel då man rotar runt i det som ligger överst) vill jag nog bära klädnypa runt näsan...

Hur som, idag ska jag surfa!! Imorgon dyka! Tänkte snorkla också, men det tar en hel dag och det är för länge.
 
 Vädret har varit regn i två dagar, både på Costa Ricasidan och Panamasidan. Nu när jag ska vara på öppet hav börjar solen titta fram mitt på dagen.

Jag hade som sagt inte planerat att åka hit, så jag visste ingenting om landet, inte ens hur flaggan ser ut ;) Imorse skulle jag gå till dykskolan när de öppnade vid 09. Men klockan var visst 10 när jag kom dit (annan tidszon alltså)...




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela