friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Koh Tao 21 oktober

Publicerad 2014-01-15 05:59:00 i Backpacking Thailand,

< Ön här är som de övriga: full med turister. Man ser knappt lokalfolket och det byggs lite varstans för att få plats med fler turister :( Inte så fin badstrand som på andra ställen kanske. Men ön är så liten att man kan gå runt på ett par timmar, perfekt :) Var till tre andra städer/stränder och det kanske tog 20min mellan dem, och där, mellan strandstäderna hittar man thaifolket. Jag gick förbi ett stånd med fruktshakear och det var lätt värt en timmes promenad för den! Blev tipsad om två mixar så ska prova dem senare ;) Koh Tao betyder sköldpaddsön och har fina dykställen. "Ska du till Asien och ta dykarliscens?" "Hehe tja kanske", sa jag väl till folk i Sverige. Aldrig någonsin trodde jag att jag skulle gå en dykarkurs :O Men enligt mig finns det inget annat att göra på Koh Tao än att dyka. Så tja. Dagen efter att jag skrivit in mig på en 4 dagarskurs vaknade jag två gånger under morgonkvisten och trodde att jag fått turistmage... Men i efterhand var det inte det, jag var nog bara nervös. Är aldrig nervös! Nu har jag vart nervös i 3 dagar. Jag är rädd för djupt vatten där jag inte ser vad som finns på botten. Skulle aldrig simma från en båt mitt i havet, aldrig gå på stenar i vatten.Men lata dagar i solen är inget för mig, så jag antog en utmaning. Jag behövde inte det där certifikatet, bara jag vågade dyka en gång! Så kom första teorilektionen då jag grät inombords för att min engelska är så dålig (på andra dykskolor fanns det kurser på svenska men jag tyckte tydligen inte det var svårt nog :@ ). På första praktiska lektionen grät jag inombords för att vi skulle klara av att själva montera ihop tanken med slangarna, efter endast två visningar av instruktören! Livsviktigt ju, man mååååste ju komma ihåg allt. Men jag gjorde nog rätt eftersom jag kunde andas under vattnet då vi gjorde övningar i poolen Drt var så kul :D Dagen efter var det dyk i havet, 12m!! Först ett litet simtest (enkelt för en simmare ;P ): två varv runt båten och sen 10min vattentramp. Jag var så rädd! Andades så fort och vågorna slog i ansiktet och man blev trött och jag tänkte på hur stort havet är under mig och vad finns där? 20min senare visste jag vad som fanns där! Jag scuba dök :D det var så jäkla kul! Så vackert under ytan! Dök också till 18m och jag var jämt den sista upp ur vattnet, ville inte därifrån., I kursboken står det i slutet "utveckla din dykning, möt andra dykare, se nya platser. Ta inte bara certet för att". När jag läst det blev jag fast besluten om att ta det och grät inombords (vilken blödig typ jag verkar vara) för jag trodde inte jag var godkänd ;( ;(









The island here is like everywhere: full of tourists. You can barely see the locals, and they build everywhere to make more hotels for more tourists ;( Not the best beach but the island is so small you can walk around it on a day, perfect :) I went to three other becahes and it took maybe 20 min between each and there you find the thais! And also good fr4uit shakes, so worth waking an hour for it. Have to go back try other flavours ;) Koh Tao means the island of turtle and has a lot of great diving spots. "Will you pass a diving lisence in Asia?" people asked me at home. "Hehe maybe", I replied. Never ever I thought I would go a diving course! But there is only diving you can do on Koh Tao, so why not take a challenge. I thought that I had tourist stomach...but I was just so nervous!! i am never nervous! Now I have been it for three days. I am scared of deep water where I can'rt see the ground. But I don't like just to lay on the beach doing nothing. I didn't really need the license, only if I got it i could be proud. The first lesson, I cried inside cause i had taken the course in English and my English is so bad (other diving courses were avaiibale in swedish, but maybe I didn't think it was hard enough :@ ). The first practical lesson i cried inside cause we had to learn how to put the tank correctl, after only two shows. It's important to know so you don't die! So had to remember! But I did it right cause later in the swimming pool I could breath under water :) So much fun! The following day we scuba dived in the sea, 12 metres! First a swim test (easy for a swimmer, right :)..). Two tours around the boat and then stay on the surface for ten minutes. So scary, big waves and so heavy! And what was under us? 20 minutes later i knew. I scuba dived! it was so damn fun, so beautiful under the surface! Also dived to 18 metres and I was always the last one up. Never wanted to go up! In the course book it says "develop your diving, meet divers, see new places. Don't just take the license just for having it" When i read that I so wanted to pass the test! I cried once again inside because I thought I wouldn't pass the test ;(

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela