friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Rahjastan, november

Publicerad 2014-01-15 06:54:00 i Backpacking i Indien,

Kul att läsa om de där gamla dagboksanteckningarna :) Har inte haft möjlighet att blogga på länge. Efter Mumbai blev det några ställen i Rajahstan som jag bokade av turistbyrån (beror på hur man gillar att resa, men jag rekommenderar att boka allt själv!!) Det blev, i indiska mått, svindyrt och jag blev lurad, men ändå en bra resa. Jag fick en egen chufför fast jag inte ville och knappt behövde och turistbyrån bokade hotellen.
Började med att åka skumpig nattbuss till Udaipur- den vita staden som låg vid en sjö. Stannade först tre dagar men åkte tillbaka dit i tre dagar till senare. Jättejätte fint och romantiskt. Träffade elakt folk, snällt folk och tokstollar. Gjorde lite knepiga men spännande motorcykelturer utanför turismen. Vandrade runt och var med nyblivna vänner bla en fransyska boendes där (guld!).




I Jodhpur låg hotellet dåligt till, jag gick först runt i slummen och blev råutstirrad. Jag fick en blodinfektion och hamnade på sjukan. Låg mest till sängs och ville därifrån. Märktes att man kommit närmare öknen då allt var dammigt.

Efter turistbyråns felbokning så blev det ingen kamelridning i ökenstaden Jaiselmer, utan en övernattning i Pushkar där de hade kamelfestival. Ska inte tjata men jag var ju sjuk så orkade ingenting. Såg i alla fall lite kameler.
Sen ett tre dagars stopp i Jaipur,den rosa staden.
Då chauffören visat mig alla tråkiga tempel så träffade jag vänner som visade mig lokala ställen, en muslimsk festival, och en nationalpark med osynliga tigrar i. Många konstiga ögonblick i trafikerade och superdammiga Jaipur men även roliga, så när äntligen turistinfons paket var slut valde jag att stanna kvar några extra dagar.
Tog sen bussen (transporterna i Indien alltså...de får en egen text någon gång) till Bundi, den blåa staden som var en liten gullig plats med alldeles för många dumma säljare. Första gången jag inte hittade vänner och fy vad tråkigt!
Så åkte vidare till Udaipur igen för att träffa bekanta.
Från Udaipur tog det igen dryga 12h med skumpig nattbuss (och ännu en lång transporthistoria värd att berätta...) till Mumbai.
Där stannade jag i ytterliggare en vecka, mest för att jag kände folk. Och visst är Mumbai härligt på sitt indiska vis och klart värd att ses, men efter den veckan var jag rätt less på storstan.
Åkte nattbuss drygt 12h till Goas stränder. Paradiset framför mina fötter och friheten att göra vad jag vill. Vad gör jag? Saknar Sverige (jaja, julen och familjen då) så mycket att jag spontanbesöker i två veckor! Dock hann jag hoppa i de höga arabiska havsvågorna, ta en yogalektion, träffa en knarkis, besöka olika stränder och sådär innan jag for. Med returbiljett såklart!! Funny to read about those old diary notes i had in the phone ;) i didn't have the time to blog in a long while. After Mumbai I went to places in Rajahstan (middle north) that I booked via a tourist agency (it depends how you want to travel, but i strongly recommend to book everything on your own!). it became, in indian worth, suuuuuper expensive and i got so foole, but still a really good trip. i had an own driver even though i didn't want or needed him and the agency booked the hotels. I started with a bumpy night bus to Udaipur- the white town by a lake. I stopped there for three days, but later I went back three more days. Really nice, beutiful and romantic. I met mean people, nice people and crazy nuts. i did some intresting weird but exciting motorcycle tours outside the typical tourism places with local indians. I wandered around and spent time with new friends, among them a French girl living there (gold).




In Jodhpur the hotel was badly located. I walked around in a slum with nasty people staring at shouting. I had a blood infection and went to the hospital. I didn't move much from the bed and just wanted to go away from there. Everything was dusty, so it was obvious I had reach a more desert place. After the agency's wrong booking, I didn't get any camel riding in Jaiselmer, but one night in Pushkar instead. That had a camel fair (festival) so at least I saw them. Won't repeat it again but: since I was sick I didn't have energy to do much. then a three days stop in Jaipur, the pink town. When the driver had showed me all the boring temples and let me off, I made friends and they showed me the local places, a muslim festival and a nationalparc with invisible tigres. Many strange moments including in this dusty and trafficy Jaipur, but also funny movements. So when my "package" was over, I chose to stay a couple of more days. Then took the bus (the transports in India...I will give them an own text one day) to Bundi, the blue town, which was a cute little town with really stupid vendours. First time I didn't find any new friends and booooh, so boring! so continued to Udaipur to meet my friends there. From Udaipur it took again +12h with a night bus (also a long transport story to tell...) to Mumbai. i stayed one more week, mostly because I knew peple. And sure, Mumbai is lovely in that indian way and must be seen, but after one week a was so tired of this huge city! Took the night bus to Goa, 12h. The paradise in front of my feet and the freedom to do what ever i want. So what do I do? Miss Sweden so badly (well, Christmas and the family) that I spontanously go back home for two weeks! I had the time to jump in the high Arabian Sea waves, take a yoga lesson, meet a junky and visit different beaches before leaving. With a return ticket of course!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela