friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Bussbyte Bangkok och Koh Samui 18-19 oktober

Publicerad 2014-01-15 05:47:00 i , Backpacking Thailand,

En tysk tjej skulle också till Bangkok från Pandahotellet, så väntade med henne - skjutsen var över en halvtimme sen. Chauffören var så rolig, så othai. Pratade om sina fester hon skulle på och hon hade piercingar överallt och rosa hår. Bussen var äcklig och mat ingick inte. Jag var trött, blöt och svettig. Tyskan skulle tyvärr till en annan ö. Hon hade inte bokat biljett än och jag sa att det var dåligt väder där (eftersom jag själv hade tänkt åka dit). Men hon skulle ändå dit. Jaja, jag hade sällskap en liten bit i alla fall :) Jag åkte till den jättestora helgmarknaden. Tog taxi dit för 15km tyckte jag var lite onödigt långt att gå...Jag kom dit innan de startat så var rätt ensam. Efter någon timme blev jag så intensivt trött att jag fick lov att vila. Hittade en park (älskar Bangkoks parker, med utegym och andra roliga anordningar) med blöta bänkar där jag satte mig och läste. Jag funderade på om en taxi kunde hämta mig i parken för var så förlamande trött. Då kom en parkvakt fram och pratade med mig. Han pratade bara thai och jag engelska. Men det var ju kul! Blev piggare och gick några till varv på marknaden, åt en jättegod durianglass (vad är ens durian?) och hamnade på en fiskmarknad. Åh fy fan de sålde levande maskar där som jag höll på att gå in i! Sprang därifrån och åkte in till centrum. Vandrade runt där i väntan på att klockan skulle bli 18. Lite brådis blev det och jag letade mat i sista stund. Blev på ett ställe som jag inte vet om det var en restaurang eller privat...Fick tre påsar med mig; en med ris, en med kött och en med sås i som jag fick sitta och kladda med på bussen :P Fortfarande i samma svettiga kläder åkte jag buss i 11h till. En buss med lite större säten i alla fall och inte helt full så jag kunde breda ut mig på två säten. Klockan 05 släppte bussen av oss vid någon hamn och vi väntade i 2h på det mest sunkiga stället. Jag undrade varför den södra delen av Thailand är så poppis ifall det ser ut sådär! Sen kom en buss och hämtade upp oss och vi åkte väl någon halvtimme.Sen äntligen båt, nästan 2h resa och framme på Koh Samui där jag, fortfarande i samma ännu äckligare kläder, trött och hungrig väntade. Väntade i 1h på en skjuts som tydligen inte ingick :/ Koh Samui Boendet var på en till synes fin strand. Dock längst bort från alla resorters barstränder som låg 5m ifrån varandra. När jag klev in i min bungalow trodde jag det var ett skämt. Jag vet inte om jag är kräsen men den såg ju inte så mysig ut som i "En gång i Phuket" :P senare upptäckte jag två ödlor och en mus i bungalowen och jag må vara en lyxbackpacker, men det är oacceptabelt att bo så, jag blev så äcklad (och rädd :P ). Sa till om det men personalen trodde mig nog inte för de hittade inget. Jag gick till en tom restaurang där jag satt hela kvällen och tyckte synd om mig själv. Sov ju rätt kasst den natten i rädsla om att en mus kanske sprang på mig med sina sjukdomar.
Hade frågat innan om vad som fanns att se eller göra på ön, och en lokalbo sa att det inte fanns så mycket men om man hyrde motorcykel så kunde man se naturen.



Så, med de faktorerna i planerna checkade jag ut två dagar tidigare och åkte till Koh Phagnan.


Bus change Bangkok and Koh Samui A german girl was also on her way to Bangkok from my hotel, so we waited together for the late ride. The driver was so un thai, so funny. Talked about her parties, had piercings everywhere and pink hair. The bus was disguisting and no food included. I was tired, wet and sweaty when arrivng in Bangkok at 5 am. The german girl wanted unfortanatly go to another island, Koh Chang. She hadn't book the ticket yet and I told her it was bad weather there, and tried to make her change her mind. But she still wanted to go there. I had nice company a little while at least :) I went to that super huge week end market, while waiting for the next bus at 6 pm. i actually took a taxi, cause I thought 15 km it's a bit too much waking. I came there before they had opened up, so was pretty lonely. After a couple of hours I became so intensevly tired that I had to sit down. Found a parc (love Bangkok's parcs' with the gyms) with wet benches where I sat down reading. Wondered if a taxi was allowed to pick me up in the parc. A man came talking in thai to me, I answered in English, so funny. When I had more energy i went back to the market and walked a bit more, ate a delicious durian ice cream (what is durian?), ended up in a fish market with worms that they were selling alive, gaaaah (worm phobia). i ran away and back to the centre. had a lot of time doing nothing, but somehow I was in a hurry looking for dinner. I still don't now wether there was a restaurant or someone's home where I bought the food... I got three plastic bags; one with rice, one with meat and one with sauce that I had to eat in the bus :P Still in the same sweaty clothes I went 11h to the south. A bus with bigger seats and not full so i could lay down on two seats. At 5 am the bus dropped us at a dock and we waited for 2h at trashy place. I wondered why everyone goers to the south of Thailand if it looks like this!@ Then another bus came picking us up and we went for 30 min to the boat. Then a boat ride for 2h before arriving Koh Samui where I, still in the same even more disguisting clothes, waited, tired and hungry, for 1h. But apperently the drive to the hotel was not included :\ Väntade i 1h på en skjuts som tydligen inte ingick :/ Koh Samui The accomadation was at first impression on a lovely beach. Though the last one on the resorty beach. When I walked into my bungalow i thought it was a joke. I may be a bit choosey, but this was not as cosy as in "En gang i Phiket" (swedish film). Later I saw two lizards and one mouse in the bungalow, and I am kind of a luxory backpacker, and didn't accept it! The staff didn't believe me and i went to a restaurant and sat there the whole eveining and felt sorry for myself :P Obviously i didn't sleep very well knowing that a mouse with it's sicknesses could walk on my back... Had asked before what there was to do on the island. A local told me that if ihad a motor bike i could see the surroundings of the nature. So decided to check out two days before and go to koh Phangnan. .


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela