friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Andra intrycket av Mumbai 4 november

Publicerad 2014-01-15 06:16:00 i Backpacking i Indien,

Mumbai. Mållös.Har mött fler vänner under en vecka än jag gjort under ett år i Sverige. Folk är snälla, de är kära efter en dag, de är hjälpsamma, de är fattiga. De stirrar tills ögonen ploppar ut, de rycker tag i ens arm och knyter fast grejer. Människor är öppna, nyfikna, oeuropeiska och väldigt respektfulla. Religiösa men liberala; muslimer firar när hinduer har festival. I Mumbai blandas en stor, synlig slum med glada människor. De förföljer mig och vill ha mat, de är stolta och skäms inte. De tar hand om mig, de kör nästan på mig. Allt är kaotiskt. Trafiken är aldrig tyst, gatorna aldrig tomma, barerna är aldrig stängda, människors hjärtan alltid öppna. Efter 3h tuff taxiresa från flygplatsen till centrala Mumbai ville jag aldrig lämna hotellrummet, litade inte på en enda varelse trots flera bevis på att man kan lita på folk. Benen nästan darrade när jag äntligen kunde korsa gatan och fortsätta in i slummen och vidare mot centrum. Svetten rinner dygnet runt. Smutsen står en upp i halsen och går inte att undvika. En get kan börja jaga mig, en taxi komma farandes från fel håll, ett fyrverkeri kan smälla alldeles för nära, min nästa natt kan bli i en busskupé, min nästa vän kan finnas på övergångsstället. Jag kan bli lurad på taxinotan eller bjuden på lunch. I Mumbai händer mycket hela tiden och man kan aldrig vila. Efter 6 dagar har jag ätit med händerna, fått värdefulla kontakter, upplevt så mycket att huvudet fått kortslutning, provat nya saker, älskat Mumbai och hatat Mumbai. Jag vill aldrig härifrån! Fast ändå vill jag härifrån nu, behöver en paus; jag behöver skog, tystnad och ensamhet!


second impression of Mumbai Mumbai. Speechless. i have met more friends during a week than I meet in one year in Sweden. people are nice, in love after one day, they are helpful, they are poor. They stare their eyes out, they pull your arm and tye things on it. the people are open, curious, uneuropeen and very respectful. Religious but leberal; muslims celebrate the hindu festivals. In Mumbai there is a mix of a big visible slum and happy families. They follow me and want food, they are proud and are not ashamed. They take care of me, they almost drive me dead. Everything is chaotic. the traffic is never silent, the streets never empty, the bars never closed, people's hearts always open. After a tough 3h taxi drive from the airport to the centre, I didn't ever want to quit the hotel, didn't trust anybody even though they prooved the were trustable. My legs almost shaked when i finally reach over to the other side of the pavement and continue into the slum towards the centre. The sweat is flowing constantly, the dirt fills your throat and cannot be avoid. A goat can run after you, a car can suddenly appear from the wrong direction, a fire work can explode too close, my next night can be in a bus box, my next friend can stand on the crossing paths. I can get fooled on the taxi bill or be invited on lunch. In Mumbai a lot happens all the time and one can never relax. after 6 days i have eaten with the hands, got new valuable contacts, seen so much that the head gets shorts, i have tried new things, loved Mumbai, hated Mumbai. i never want to leave! but still, I want to leave now, i need some rest and peace; forests, silence and lonelyness!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela