friggolitenpk.blogg.se

Jag är en kvartssame som älskar att resa och dras till aktiva och turistfria ställen, eller Frankrike. Målet med mina resor är att uppleva lokalkulturen och nya äventyr och de får gärna innehålla utövande av sport. Jag reser ekonomiskt och transporterar mig oftast till fots.Jag har bl.a. varit au pair, jobbat i Norge, pluggat i Frankrike, backpackat i Thailand, Indien och Japan, Costa Rica och Panama och rest mycket i Europa.

Ashramet first week 1-8 February

Publicerad 2014-02-26 12:18:21 i Backpacking i Indien,

Yogaashram 31 jan
Som att vara på ridläger. Eller som i thiländska djungeln, fast boendet har fyra väggar istället för två. Men fortfarande "utomhus" för västerlänningar och rätt så primitivt. Jag var med och dukade, riktigt kul. Vi åt med händerna, på golvet alla tillsammans, så var ju lite lätt ryggvärk på dukningen ;)
Jag checkade in vid 15. Träffade på en amerikan, några tyskar och svenskar, hörde också franska och spanska. Ashramet är omringat av fina gröna palmskogar, en sjö och på området några tempel. Är väl 400 pers kanske som har antingen yogalektioner eller yogalärarekurser, många fler än väntat och det är inte alltid det är tyst icj fridfullt.
Man får tydligen stanna hur många dagar man vill, så får se om det blir bara en vecka här och en vecka extra på resande fot :) Ibland förstår jag inte hur jag tänker...Jag hatar att stiga upp (bli väckt!) innan kl 8, och på de yogalektionerna jag gått på (en var tredje månad kanske) har jag kollat på klockan x antal gånger. Men jag tänker mig att detta blir annorlunda :) en utmaning och upplevelse.
Ska bli intressant, imorgon ringer en klocka kl 5.20 och sen Satsang (kollektiv meditation i 25 min, sånger på sanskrit, böner, filosofiskt prat) vid kl. 6 i 1,5h. Så är ju inte bara yoga.

7 feb
En vecka redan förbi, och jag gillar det :) Exakt som en av "lärarna" beskrev det så är man med på första satsangen och tänker va fan är det här? Andra satsangen tar man reda på vilken sida sångerna är på. Tredje satsangen mimar man ich kollar runt. Fjärde satsangen sjunger man ljudligt med, gungar i takt, klappar händer och spelar med på instrumenten.
Var precis så för mig med (dock spelar jag inte på trummorna med rädsla att jag ska förstöra takten). Det är något med att sjunga tillsammans som jag inte förstått tills nu, även fast man inte förstår något av orden. En av de dagliga sångerna är 15 min lång!

Yoga 4h per dag och min rygg skriker. Har dock blivit en centimeter flexiblare så jag är glad ;)
Karmayoga då vi blivit tilldelade jobb på olika ställen i ashramet. Jag fick att sitta vid datorn i receptionen. Har dock skolkat 3 ggr, men lovar att göra något extra bra senare.
2ggr i veckan går vi 30 min silent walk till andra sidan sjön där vi sjunger till soluppgången.
Och te 2ggr per dag, ibland med frukt.
Vi sitter 7-8h per dag :O
1,5h per dag har vi teoretiska föreläsningar.
På lördagar talangshow som kan vara sjukt kul!

Det hela har en religiös underton och ibland finns sektkänslan. Men "eleverna" använder mobiler, går i tighta kläder, kommer alldeles försent m.m m.m så är inte en sån strikt känsla, undrar ju vad vissa gör där.

Vi firade de nyblivna yogalärarna som åkte hem med extramycket mat och sång. Blev lite färre folk och vinpå golvet fick flytta till en korridor. Jag gjorde det men flyttade tillbaka, gillar golvet utomhus :P

På fredagar har vi fritid mellan 8-20 och jag planerade att springa för att röra lite på mig. Meeen efter satsangen gick jag och la mig, sååå skönt att få 1h extra sömn :D har sen suttit och läst och saknat min familj.

Min livsstil kommer aldrig vara att sitta 8h per dag, aldrig äta kött/fisk/vitlök och gå upp innan kl.5. Men jag har i alla fall lärt mig att yoga är mycket mer än en sport! Lite hjärntvättad blir man nog, men lär du dig allt runt om så kan du leva länge :) Sen finns det ju andra ashram som lär ut andra slags yoga och budskap, så man får hitta det som passar en. Bli en yogi!

Och vet ni varför det är en bra dag idag...? För att ni lever <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida

Jag är från Dalarna, bor nu i Stockholm och pluggar till socionom. Jag älskar träning, att upptäcka och att resa :D Jag har studerat i Normandie och varit au pair i Rhône Alpes, Frankrike, jobbat i Norge, backpackat i Asien och Centralamerika.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela